En liten retningsendring, eller begynnelsen på noe helt nytt??

B2FFA2000CBEE0C8_161_0[1]Kursen er satt for vår fremtidige satsing, og Microsoft teknologier er stikkordet. Det blir tung satsing på Sharepoint som plattform informasjonshåndtering mot alskens systemer hos våre klienter. Sharepoint har jeg jobbet litt med fra før, men også noe helt nytt – programmering i C#!

Programmering har jeg blandede følelser for, tror noe sitter igjen etter en noe traumatisk opplevelse i barndommen:
Jeg hadde fått låne en C64 en periode hos et søskenbarn, og det var med stor iver og glede jeg 9-10 år gammel lastet inn kassett etter kassett og spilte morsomme spill med joystick-styring og det som verre var! Fra et eller annet sted hadde et av datidens (1987) datamagasiner dukket opp, og jeg så lenge og vel på en programlisting som skulle resultere i et spennende golfspill! Side opp og side ned med programlinjer. Vel, så snart jeg fant ut av hvordan, satte jeg i gang med å taste inn programmet på 64’en, med iver og glede skrev jeg av hele spillet, linje for linje, inn på 64’en. Jeg hadde enda ikke skjønt hvordan RAM fungerte og hadde til da trodd at kassetten måtte spille inn mens jeg skrev. Det gikk opp et lys da jeg skjønte at man FØRST programmerer, SÅ laster inn på kassett.
Uansett, en hel lang helg gikk, 64’en  hadde stått på hele helgen (tok ikke sjansen på å miste noe ved å slå den av! hehe, så ironisk) og jeg var ved veis ende av programmet. En "tilfeldig forbipasserende" C64-kyndig opplyste om de rette besvergelser for å få programmet ned på kassetten, og vi var snart klare til første programkjøring!
Spenningen var enorm da kassetten snurret i gang og lastet spillet. Skuffelsen var like stor da resultatet var "Syntax error line 10".
Vel, jeg lot ikke det stoppe meg, og sjekket at "line 10" sa det den skulle. Det gjorde den. Vi prøvde mye forskjellig da, uten å komme det minste videre. På telefonen til en C64-kyndig slektning sjekker vi rutinene for å skrive programmer og slektningen klør seg i hodet.
– Merkelig, det skulle jo gå helt fint. Hva står det i "line 10" sa du? Hva? Er du sikker på at det er rett? Hmm… Vent litt – hva heter bladet du fant programmet i? ZX Spectrum? Akkurat ja. Du, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt dette – arbeidet ditt har nok dessverre vært forgjeves. ZX Spectrum er en helt annen maskin enn C64. Ja. Beklager. Nei, man måtte skrevet om hele programmet. Mye jobb ja. Okei, beklager igjen, det var synd…

Jeg tok vare på kassetten i mange måneder etter dette. Programmet var der, og hvis det nå bare kunne dukke opp noe… Det gjorde det ikke. Jeg programmerte ikke noe særlig mer på C64. Piffen forsvant liksom litt. Etter dette har jeg hatt et ganske avholdent forhold til programmering. Jeg trykket litt i Turbo Pascal, mest fordi den støttet grafikk – fikk programmer til å tegne firkanter med tilfeldig størrelse og fyllmønster. På skolen hadde vi EDB, på Tiki 100. Der laget jeg og min venn super-nerden et program skrev ut en tabell. En tabell som inneholdt data over surhetsgradene i forskjellige vann i Stjørdalsområdet. Det gjorde kanskje noen enkle beregninger også. Det var min venn nerden som gjorde det meste. Lærerne skjønte ingenting, så vi fikk S+ i EDB.

Etter dette var det lite programmering på meg. Jeg tok det opp igjen da PHP ble populært, omtrent i versjon 4 tror jeg, FØR objektorientert programmering ble normen i PHP. Har lenge hatt litt problemer med å forstå HVORDAN og HVORFOR man skal bruke OO. Nå begynner det å sige inn, tror jeg.. VBscript har jeg klippet og limet litt i, uten å gjøre de helt store revolusjonerende tingene. PowerShell er bra, dette kan jeg ta til meg. Kids Programming Language også – begge er .NET-basert og således i tråd med det nye jeg nå skal til med – C#…

Visual Studio.NET 2008 Express Edition  er installert, og jeg har så vidt begynt å se på det. En fresh start, god fokus og rette hjelpemidler skal gjøre at jeg DENNE gangen lykkes med satsingen… Jeg ønsker meg selv lykke til og studerer videre… 🙂

Leave a Reply

